Mitt första sokratiska samtal
Samtalet utgår från ett avsnitt ur boken "Tusen gånger starkare" skriven av Christina Herrström.
Mina elever är ungdomar på Individuella programmet, 16 - 18 år. De läser in grundskolan.
Eleverna har läst texten själva och jag kommer att läsa texten högt som inledning.
Inledande fråga:
Hur skulle du agera om du gick i den klassen?
Eleverna skriver ner sina tankar.
Eleverna läser upp vad de skrivit.
Tolkningsfråga
Varför tycker Saga att det är orättvist?
Har alla elever lika värde? Varför?
Varför behandlas elever olika?
Varför låter lärare och elever några elever ta mer plats än andra i klassen?
Hur skulle du gjort om du var lärare?
Fungerar alla högstadieklassen på samma sätt?
Känner du igen situationen från din egen högstadietid?
Vilken person i texten kan du identifiera dig med?
Sokratisk fråga
Om fler elever och lärare skulle reagera över att alla elever inte behandlas jämlikt.
Vad tror du skulle hända?
Motivering
Jag är nyfiken på om eleven efter samtalet känner att hon eller han kan påverka sin egen skolsituation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar