onsdag 5 mars 2014
MODUL 5, moment 4
Utifrån det sokratiska samtalet kan jag ha med mig strukturen, friheten inom ramen och summeringen - reflektionen
2. Uppgifter som är i det konvergenta rummet och snuddar vid det divergenta rummet.
Färgcirkeln är en sådan uppgift även om jag tillåter eleverna att klistra upp färgnyanserna som de själva vill. Perspektivläran har jag gjort väldigt konvergent och trist. Träna på att se skuggor har också varit föreläsande.
3. Fiskuppgifter är vanliga på låg- mellanstadiet. Förr jobbade jag på lågstadiet och det var fiskuppgifter som uppskattades av andra lärare och föräldrar.
Jag minns en bilduppgift jag gjorde. Eleverna skulle göra höstträd i regn. Eleverna fick fritt göra träden. Jag kände mig nöjd för träden blev olika varandra och alla elever hade jobbat bra. Jag blev sjuk och min kompanjon fick ta över nästa bildlektion. Når jag kom tillbaka hade hon gjort om uppgiften så att alla elevers träd såg likadana ut. Jag hade svårt att förhålla mig till det och kände obehag.
Nu vet jag att jag var inne i fler rum - tack.
4.
Jag tänker mig ett bord med olika typer av material t.ex ståltråd, pinnar, lera o.s.v.
Alla elever ska göra en tredimensionell skulptur som ska associera till västkusten helt fritt. Eleverna kommer sedan få namnge skulpturen och berätta hur de tänkte när de var inne i processen.
Jag hoppas att eleverna ska få en fördjupad känsla av sina verk.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar