tisdag 15 april 2014

Avslutande blogginlägg

Jag bestämde mig vid mitt första handledningsmöte att min gestaltning ska utgå från rörelse, dans. Det kändes spännande och mitt intresse för dans har varit stort sedan unga år.

Min första uppgift är att skriva ner ord som beskriver dansarens rörelse utan att använda ordet rörelse.

Utgångspunkten  blev baletten "Spirit"på Göteborgsoperan.
Den är i två delar "Noetic" (visdom) och "Metamorphosis".
Dansverken ingår i ett tema: Hemland och Riskzoner.

Dansverk 1
Noetic innehåller:
Inre visdom
Helig geometri
Teknologiskt system som människan har skapat uppför sig som ett naturligt system
Palett av färger och kontraster

 Dansverk 2
 Metamorphosis innehåller:
 Om det naturliga kretsloppet


Introduktionen innan föreställningen gör att jag får fördjupad kunskap om hur koreograferna har tänkt.

Det här är min minneskarta från introduktionen.









På vilket sätt ska dansarnas rörelser utkristalliseras i en gestaltning?

Jag har tänkt, funderat och bollat med mig själv hur detta ska gestaltas.
Jag bestämde mig för att göra lerfigurer som ska snurra på en boll eller snurras på en skiva.

När jag hade modellerat fram  mina två dansande lerfigurer placerade jag ut dem på en brun

masonitskiva. Jag ritade en cirkel och placerade ut mina figurer. Lerfigurerna rör sig inåt, mot varandra, och utåt, ifrån varandra. Jag fick en bra känsla.
Cirkeln på masonitskivan symboliserar vår jord och de dansande lerfigurerna är livet och att livet är i ständig rörelse, i all evighet.







Varför gav jag mig in i detta?

Utgångspunkten är att jag har ett passionerat intresse av dans.

Jag var nyfiken på när jag satte ord på dansarnas rörelser hur det kommer att påverka mig.
Kommer jag att möta en ny ingång till dansens betydelse?


Sammanfattning

Det har varit intressant att genomföra gestaltningsprocessen därför mina tankar har haft fokus på varför vi rör oss i dansen på ett speciellt sätt. En dansare dansar aldrig linjärt utan dansar i cirklar och spiraler.
Vid utförandet av gestaltningen använde jag lera och utformade dansare, lerfigurer, i rörelse. Jag hade en idé om hur dansaren skulle se ut men under processens gång så var jag öppen för förändringar och lät det ske.
Jag har under gestaltningen genomgått en process som innebär att jag har mött ny kunskap, en större insikt och medvetenhet.



Källor
Göteborgsoperans danskompani
Program till dansföreställningen "Spirit"
Sidi Larbi Cherkaoui, koreograf
Antony Gormley, skulptör, scenograf
Saburo Teshigawara, koreograf, scenograf
Zen Buddhismen
UR samtiden - som en dans
Henri Matisse, dans
Edgar Degas, balett
Yoko Ono

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar