tisdag 20 maj 2014


Komplettering, campus 21 februari

Bildlektion på Individuella programmet för grundskolan på Burgårdens Utbildningscentrum.

Olika föremål är placerade på ett bord.
Blommor, blad, kvistar, träbitar, musselskal, snäckor, grenar, stenar, skrin, leksaksbilar, maskotar, djur, vinglas, m.m.

1. Eleven gick runt bordet och valde ut 5 föremål och stoppade ner dem i en påse.

Vi samlades runt ett bord
2. Eleverna plockade upp sina 5 föremål och la dem på ett vitt underlag och berättade varför de hade valt de olika sakerna.
3. Eleverna valde ut tre föremål och placerade ut dem på ett papper och de försökte skapa en relation mellan föremålen.
Tillsammans tittade vi på formerna, placeringen och mellanrummen.

Eleverna skissade och målade och satte in föremålen i ett sammanhang, miljö.
Jag uppmanade eleverna att använda sin fantasi kopplat till föremålen.

4. Material: kritor och vattenfärg


Utvärdering:

Uppgiften blev intressant för den blev personlig. Elevernas motiv varför de hade valt föremålen gjorde att jag kom dem närmare in på livet – drömmar och tankar.
Det var spännande och se hur de skapade miljöer runt föremålen när de målade.

Nästa gång jag gör denna uppgift ska vi använda oss av mobiltelefonerna och ta kort jämföra med hur den målade bilden blev och resonera runt detta.

Jag tog några kort som jag kan komplettera med senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar