Tumstock
"Bryta sönder ett föremål och limma ihop det till ett annat föremål".
Jag satt länge funderade om jag hade något som jag kunde göra sönder och som inte hade något värde för mig. Jag började leta runt i mitt hus och till slut hittade jag en söndrig tumstock.
Jag vecklade ut tumstocken och tittade noga på den. Jag bröt helt sonika sönder den
i mindre delar. Jag la ut delarna på ett vitt papper på golvet.
Jag lät tankarna flyga fritt och sedan började jag laborera med delarna. Jag började titta på förhållandet mellan delarna och mellanrumsformerna. Jag övergick till att försöka se något föreställande; bokstäver, stjärnor och olika djur.
Jag bestämde mig för att den färdiga skulpturen skulle associera till något föreställande. Till slut kunde jag se en fågel med stora fjädrar.
Jag såg Olafur Eliassons utställning på Lousiana och det fanns ett stort bord med olika skulpturer som hade sitt ursprung i andra föremål, inspirerande.
Hur tänker jag att jag ska använda det i klassrummet?
Jag tänker att jag ska samla in gamla trasiga saker till bildundervisningen som eleverna kan bryta sönder och skapa nya verk.
Det är en bra idé att eleven ger bort den färdiga skulpturen till någon för då måste skulpturen stå på egna ben och eleven har ett mål med sin process.
![]() |
En fågel |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar